Ilościowy test opóźnionego rozwoju mowy
(dla dzieci od 12 do 36 miesiąca)

Test opóźnionego rozwoju mowy to proste i w pełni darmowe narzędzie, które pozwala rodzicom szybko ocenić, czy rozwój mowy dziecka przebiega prawidłowo. Test polega na zliczeniu liczby słów, które dziecko używa w codziennej komunikacji, a następnie porównaniu wyniku do ogólnie przyjętych norm dla danego wieku.

Jak to działa?

Rodzic lub opiekun wpisuje wszystkie słowa, które dziecko wypowiada samodzielnie i świadomie, niezależnie od poprawności artykulacyjnej czy długości wyrazu. Każde słowo, które dziecko stosuje konsekwentnie (np. "mama", "hau", "bam"), liczy się jako odrębne słowo, nawet jeśli jest uproszczone. Jeśli jedno używane słowo oznacza kilka rzeczy każde jego znaczenie również jest odrębnym słowem (do testu wpisujemy każde z tych znaczeń). Po podaniu płci, wieku dziecka oraz listy znanych słów, test automatycznie porównuje wynik z normami rozwojowymi opracowanymi na podstawie badań naukowych i wytycznych logopedycznych. Wynik pokazuje, czy poziom rozwoju mowy dziecka mieści się w typowym zakresie dla jego wieku, czy też warto skonsultować się ze specjalistą.

Dlaczego warto wykonać test?

Rozwój mowy jest jednym z kluczowych wskaźników rozwoju dziecka. Znajomość liczby słów pozwala szybko wychwycić ewentualne opóźnienia lub potwierdzić prawidłowy rozwój. Wynik testu nie jest diagnozą, ale stanowi cenną wskazówkę, czy rozwój przebiega harmonijnie, czy też warto skonsultować się z logopedą.

Porady praktyczne

Zanim rozpoczniesz test zapoznaj się z poniższymi poradami. Pozwolą Ci one uniknąć popularnych błędów i nieporozumień, jakie zdarzają się podczas jego wykonywania.
  • traktuj każdą sylabę jako słowo - dzieci na wczesnych etapach używają samych sylab reprezentujących słowa. To również są słowa, których znaczenie należy wpisac do testu.
  • nie przejmuj się poprawnością wymowy danego słowa - jeśli dziecko go używa to umieść go (w poprawnej formie na liście), np. koko wpisz jako kura
  • jeśli dziecko używa jednego słowa / sylaby / zlepka sylab na określenie wielu rzeczy wpisz każde słowo docelowe osobno, np. jeśli dziecko używa "ba" na określenie babci oraz baranka to wpisz obydwa słowa (babcia i baranek). Liczy się konsekwentne używanie przez dziecko wyrazu / głosek w tym samym znaczeniu
  • słowa możesz wpisywać zbiorczo oddzielając je przecinkami